Mahajanga - Reisverslag uit Mahajanga, Madagascar van Vera Laforce - WaarBenJij.nu Mahajanga - Reisverslag uit Mahajanga, Madagascar van Vera Laforce - WaarBenJij.nu

Mahajanga

Blijf op de hoogte en volg Vera

25 Oktober 2017 | Madagascar, Mahajanga

Dit vond ik een vreemde gewoonte maar het is intussen bevestigd. Tijdens onze kampeertocht kregen we na de maaltijd verbrand rijstwater, dat biedt men iedere gast aan en zou een eer zijn. Blijkbaar een gewoonte van vroeger toen rijst gemakkelijk aanbrandde. Men voegt water toe aan de onderste, zwartverbrande rijst en laat dit koken. In wegrestaurants wordt dat rijstwater, met een beetje rijst, gratis op de tafels gezet. Smaakt naar verbrand water, vies kleurtje ook.
We eten Franse bagetten en drinken koffie die smaakt zoals de koffie in Vietnam.
Op vele plaatsen worden doden eerst in een voorlopig graf gelegd en na 5 à 7 jaar worden de botten in een familiegraf of in de rotsen geplaatst.
We zitten nu in onze meest noordelijke bestemming, de havenstad Mahajanga. Morgen terug naar de hoofdstad.

  • 25 Oktober 2017 - 18:08

    Mary:

    Ik doe het ook zo wanneer iets in de kookpot aangebrand is, maar heb er nog nooit aan gedacht dat water ook te serveren. Dus als jullie nog eens komen eten... Wel alleen voor jullie, als eerbetoon aan de gasten.
    Nog veel plezier, en santé!

  • 25 Oktober 2017 - 18:28

    Kristien:

    Rijstwater moesten wij vroeger drinken tegen verstopping of was het tegen diarree?
    Nog een goeie terugreis en ik ben al benieuwd naar jullie foto's.

  • 25 Oktober 2017 - 20:14

    Anne-Mie Breugelmans:

    Ja, dat rijstwater (onverbrand) herken ik ook (tegen diarree)! En verbrande rijst onderaan in de kookpot liet ik ook met een beetje water op het vuur nog ff doorkoken, dan kwam het gemakkelijk los vd kookpotbodem! Precies een kookrubriek... Al bij al is het een raar gebruik. Zou het ook iets met de spijsvertering te maken hebben, ik denk dat het (rijstwater) in ieder geval de darmen kalmeert... Ik verneem het graag als iemand het precies weet.
    Ik zou zeggen, reis nog maar een beetje rond, dan komen we nog een heleboel rare verhalen tegen.
    Nog veel interessante dingen ivm met kunstuitingen gezien?
    Groeten!
    Anne-Mie

  • 27 Oktober 2017 - 11:46

    Ivo:

    Ma deed ons vroeger ook rijstwater drinken tegen diarree....maar weet niet echt of dat veel hielp, pruimen eten alleszins ook niet.....maar tegen een vieze vuile zweetgeur onder de oksels helpt azijn supergoed, beter dan gelijk welk ander duur apothekersprodukt.....woensdag met ma afgesproken, gaan dan naar het kerkhof en achteraf hier pannenkoeken met appeltjes....Het zonnetje schijnt en het is nog niet koud , dus duik ik weer in de tuin met de snoeitang (en de genezen Zaza)..... tot heel binnenkort.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Madagascar, Mahajanga

Madagaskar

Een paradijs voor natuurliefhebbers

Recente Reisverslagen:

29 Oktober 2017

Indri

25 Oktober 2017

Mahajanga

20 Oktober 2017

Trekking

15 Oktober 2017

Zuidwaarts

09 Oktober 2017

Tsingy en Kirindy parken
Vera

Actief sinds 05 Sept. 2017
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 16525

Voorgaande reizen:

23 September 2022 - 16 Oktober 2022

Namibië

17 Oktober 2019 - 10 November 2019

Japan

26 Augustus 2018 - 26 September 2018

Colombia

05 September 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

05 September 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

28 September 2017 - 01 November 2017

Madagaskar

Landen bezocht: